You are currently viewing Tuotekuvauksen perusteet

Tuotekuvauksen perusteet

Miten tuotekuvausta kannattaa suunnitella? Miten kuvista saa persoonalliseet? Riittääkö yksi kuva jokaisesta tuotteesta? Entä voiko yrittäjä kuvata tuotteensa itse?

Tuotekuvausta suunniteltaessa haluan kuvaajana perehtyä ensin hieman yritykseen ja kuvattaviin tuotteisiin. Tästä on helpompi lähteä luomaan kuville sopivaa teemaa ja suunnittelemaan toteutusta yhdessä yrittäjän kanssa.

Asiakkaan toiveista on hyvä myös keskustella ennen kuvausta. Onko jotain tiettyjä rekvisiittoja mitä kuvissa halutaan käyttää tai millainen väriteema olisi sopiva. Kaikki asiakkaan toiveet otetaan huomioon kuvauksessa, mutta kerron siinä samalla myös omat ideani ja ehdotan mikä minusta voisi toimia. Kun päästään yhteiseen ymmärrykseen siitä mitä kuvataan, voidaan aloittaa kuvaus.

Pidän kuvissa tärkeänä yrityksen brändin vahvistamista ja haluan kuvien myös kertovan tarinaa tuotteen takana. Tavallisissa studiokuvissa on yksinkertaisesti esillä pelkkä tuote, eikä sen hienoutta tai erikoisuutta ole korostettu mielestäni riittävästi. Toki tuotteen pitää erottua selkeästi ja olla edustavan näköinen, mutta kuvassa voisi silti olla jotain muutakin tekemässä kuvasta kiinnostavamman ja myyvemmän.

Kilpailua löytyy kaikkien yritysten väliltä ja siksi on tärkeä erottua joukosta. Kuvat herättävät ihmisten huomion nopeiten, joten niihin kannattaa ehdottomasti panostaa. Mikäli kaikilla, samaa tuotetta myyvillä, olisi jokaisella perinteinen valkoisella taustalla oleva studiokuva, ei kukaan heistä jäisi asiakkaan mieleen. Jos sinä olet heistä se, jonka kuva on jollain tapaa kiinnostavampi jäät paremmin asiakkaan mieleen ja on paljon todennäköisempää, että hän valitsee juuri sinun tuotteesi.

Misanja, http://misanja.fi, vuoden 2019 joulukalenteri

Millaista rekvisiittaa käytän kuvissani?

Luonto on iso osa minua ja työtäni. Koska minulla ei ole omaa studiota, kuvaan suurimman osan kuvistani ulkona luonnon läheisyydessä. Luonto on muutenkin aivan täydellinen paikka luoda kuviin tunnelmaa. Haluan tämän tuoda usein esille myös tuotekuvissa ja siksi niissä näkeekin mahdollisesti luonnosta löytyviä kasveja tai kuvat voivat olla jopa kokonaan otettu ulkona. Se miten luonto tulee olemaan osana kuvia vai näkyykö se ollenkaan, sovitaan asiakkaan kanssa yhdessä. Jos luonto ei näy muuten kuvissa, niin saatetetaan kuvaustilanteessa käyttää pelkkää luonnonvaloa. Toki kaikki tämä menee asiakkaan toiveiden mukaan.

Ideoita, mitä käyttää rekvisiittana:

  • Ruokia
  • Erilaisia kankaita
  • Värillisiä pahveja
  • Kukkia
  • Luonnon kasveja ja muuta luonnosta löytyvää kuten kiviä ja oksia
  • Vettä
  • Kynttilöitä

Listaa voisi jatkaa ihan loputtomiin. Kuvausta suunnitellessa kannattaa pohtia mitä elementtejä kuvissa voisi näkyä ja millaiset pinnat sopivat kyseiseen tuoteeseen. Oma vinkkini on, että valitse kaksi materiaalia tai asiaa mitkä voisi sopia kuviin,

Minulta löytyy jo valmiina jonkin verran rekvisiittaa mitä kuvissa voidaan käyttää, mutta mikäli jotain tarvitsee hankkia, niin siihen käytettävästä budjetista keskustelaan myös erikseen.

Vaikka asiakkaan toiveet huomioidaan mahdollsimman tarkasti, haluan tuoda kuviin omaa visiota sekä tuotteiden asettelussa, että kuvakulmissa ja yksityiskohdissa. Liialliset yksityiskohdat vievät huomiota itse tuotteesta. Värit kuitenkin korostavat kuvauksen kohdetta ja antavat kuville hieman eloa.

Lapinkettu, http://lapinkettu.fi/, leikkuulauta

Mikä sitten on sopiva määrä kuvia?

Kuvia tuotteesta on hyvä olla muutama erilainen. 2-4 kuvaa tuotteesta eri kulmista ja sen yksityiskohdista antaa paremman kuvan sen materiaaleista ja pienistä yksityiskohdista, joita ei yhdestä koko kuvasta näe. Tietty on tärkeää olla myös ainankin yksi kuva, jossa näkyy selkeästi koko tuote.

On hyvä miettiä mitä itse haluaisi nähdä tuotekuvissa. Verkkokaupassa kuvia usein pystyy suurentamaan hieman, mutta tärkeimmät yksityiskohdat olisi hyvä näkyä myös erillisessä kuvassa.

Voiko yrittäjänä sitten kuvata tuotekuvat itse?

Kyllä ja ei. Riippuu hyvin paljon siitä onko sinulla tarvittavaa kalustoa ja taitoa. Kyllä siinä mielessä, että jokainen meistä voi oppia uusia taitoja ja pienellä harjoittelulla voit saada itsellesi oikein hyvät kuvat aikaan. Toisaalta onko sinulla yrittäjänä ylimääräistä aikaa opetella kameran asetuksia tai kuvien sommittelua?

Muista, että sinä olet ammattilainen omassa työssäsi, joten miksi käyttäisit arvokasta työaikaasi johonkin, minkä joku toinen voisi tehdä vielä paremmin ja nopeammin.

Tarvitsetko apua tuotekuvaukseen?

Kuvaan mielelelläni tuotteesi tai autan esimerkiksi kuvankäsittelyssä. Nettisivuiltani voit käydä lukemassa lisää palveluistani yrityksille sekä sieltä löytyy ajankohtainen hinnasto kuvaukselle.
Nettisivuni löytyvät osoitteesta varifilmi.fi

Mitä mieltä sinä olet, millainen tuotekuva sinusta on kaikista myyvin?

Vastaa