You are currently viewing Miten Instagramissa saa parhaiten näkyvyyttä?

Miten Instagramissa saa parhaiten näkyvyyttä?


Miten Instagramissa oikeasti saa parhaiten näkyvyyttä? Tähän ja moneen muuhun kysymykseen lähdin selvittämään vastausta. Käydään hieman yhdessä läpi mistä on kyse.

Instagramin algoritmi on hyvinkin mielenkiintoinen. Se suosii erityisesti tilejä, jotka tuottavat monipuolista sisältöä aktiivisesti. Myös seuraajilla ja heidän erilaisilla julkaisuihin reagoinneilla on merkitystä. Pelkkä tykkäys ei siis riitä. Julkaisuiden kommentoinnit, tallennukset ja jakamiset vaikuttavat myös.

Jos haluat tukea yrittäjää ilmaiseksi muista ainankin tykätä ja kommentoida julkaisua. Myös jakamalla julkaisun vaikka omaan tarinaan (se tapahtuu kuvan alareunassa olevasta lennokista) voit tukea yrittäjää.

Mitä olisi hyvä julkaista?

Instagram haluaa sinun siis tuottavan päivittäin erilaista sisältöä. Yksi julkaistu kuva päivässä ei ole se mitä Instagramin algoritmi haluaa. Paras tapa saada näkyvyyttä ja lisämyyntiä olisi tuottaa:

  • 3-4 Syötejulkaisua viikossa
  • 5-7 Reelsiä viikossa
  • 1-3 IGTV videota viikossa
  • 1-3 Liveä viikossa
  • 8-10 Tarinaa päivässä

Monenlainen sisältö on siis avainasemassa. Syvennytään kohta hieman jokaiseen näistä vielä erikseen.

Tulen siis kokeilemaan tätä julkaisutahtia seuraavan kahden viikon ajan. Päivittelen ajatuksiani päivitäin ja näytän tilastoja matkanvarrelta. Lopussa nähdään mitkä julkaisuni tuottivat eniten näkyvyyttä ja mitä tästä kaikesta voi oppia. Toki myös nähdään kuinka paljon näkvyyden saamiseen vaaditaan aikaa ja onko se kannattavaa. Pistä ihmeessä Instagramin puolella seurantaan @varifilmidesign.

Tavalliset syötejulkaisut ja tarinat

Tämä on varmasti kaikille se tutuin tapa julkaista Instagramissa. 3-4 julkaisua viikossa ei kuulosta paljolta. Yllätyin jopa itsekkin kuinka vähän näitä olisi hyvä julkaista. Tarinoita on tärkeä julkaista useita päivässä. Kerro mitä teet päivän aikana, mitä töitä sinulla on kesken, jaa tarinoihin omia ja muiden julkaisuja… Tarinoiden avulla on myös helppoa olla nopeasti vuorovaikutuksessa seuraajiesi ja muiden tilien kanssa. Esitä kysymyksiä ja muista myös vastata seuraajiesi kysymyksiin. Tarinoihin on helppoa lisätä esimerkiksi kysymys laatikko.

Syötejulkaisussa ehkä yleisin virhe (johon itsekkin myönnän syyllistyväni) on olla käyttämättä kokotilaa hyödyksi. Ei neliö tai vaakakuva ei ole paras koko julkaisuun. 3:4 pystykuvat ovat kaikista parhaimpia. Näin saat käytettyä kaiken mahdollisen tilan mahdollisimman tehokkaasti. Alla näkyvässä kuvassa näet miten paljon vaakakuvasta jää muiden sisällölle tilaa verrattuna julkaisemaasi pystykuvaan.

Reels

Reels videot eli kelat ovat tällä hetkellä myös yrittäjien suosiossa. Yksi video voi kerätä jopa moninkertaisesti enemmän näyttökertoja kuin yksi tavallinen syötejulkaisu. Reels videot ovat max 30 sekuntia pitkiä ja ne voivat sisältää sekä kuvia, videoita että ääntä. Yhteen videoon mahtuu vain muutamia kuvia tai lyhyitä videopätkiä, joten aihe kannattaa pitää tiiviinä. Voit vaikka esitellä uusimman tuotteesi, kertoa kuka olet tai näyttää miten tuotteesi yksi osa syntyy.

Reelsejä saisi julkaista lähes päivittäin, mutta sellaisen kuvaus ja editointi onnistuu suoraan Instagramissa. Sinun ei siis tarvitse hankkia ja opetella käyttämään mitään erillistä editontiohjelmaa, ellet niin halua.

Minä en ole vielä testannut instagramin omia ominaisuuksia. Kuvaan ja editoin reelsit valmiiksi ja lisään vain musiikin Instagramissa. Tämä lähinnä siksi, että haluan käyttää esimerkiksi tiettyä fonttia valmiissa videoissani.

Tarjoan editointiapua myös muille yrittäjille. Editoin siis valmiista materiaaleista tai tulen tarvittaessa myös kuvaamaan sinulle sopivaa materiaalia reelseihin. Yhden reelsin editointi valmiista materiaalista onnistuu minulta hintaan 25€ + alv 24%. Tämä mahdollistaa esimerkiksi sen, että voit kokeilla reelsvideoiden ihmemaailmaa matalalla kynnyksellä.

(Videossa ei ole ääntä)

IGTV ja Live

IGTV mahdollistaa pidempien videoiden julkaisun myös instagramissa. Tavallisen syötejulkaisun maksimi pituus on 1 minuutti, mutta IGTV:seen voit julkaista jopa 60 minuutin videoita. Pystyvideot ovat tietysti parhaimpia, mutta puhelimen voi aina kääntää vaakasuuntaan eikä siksi vaakavideoiden katselukaan ole ongelma.

Livelähetykset mahdollistavat hyvin esimerkiksi realiaikaisen keskustelun seuraajien kanssa. Livelähteyksissä usein vastaillaankin kysymyksiin tai kerrotaan tietystä aiheesta esimerkiksi yhden tietyn tuotteen käytöstä.

Nämä molemmat ovat itselle vielä hieman harmaata aluetta, mutta seuraavan kahden viikon aikana tulen tutustumaan paremmin IGTV:n sisältöön ja sen tuottamiseen.

Muista siis käydä seuraamassa Instagramissa @varifilmidesign. Siellä kerron lisää päivittäisiä ajatuksia ja huomioita tähän liittyen.

Vastaa