Miten Instagramissa saa parhaiten näkyvyyttä? #2

Miten Instagramissa saa parhaiten näkyvyyttä? #2

Miten Instagramissa oikeasti saa parhaiten näkyvyyttä? Tähän ja moneen muuhun kysymykseen lähdin selvittämään vastausta. Pari viikkoa sitten kerroin näistä useista kysymyksistä ja siitä miten instagramissa on mahdollista saada parhaiten näkyvyyttä. Nyt sitten selviää mikä on toiminut ja mikä ei. Kurkataan samalla tilastoihin ja siellä tapahtuneisiin muutoksiin.

Lukuvinkki: Miten Instagramissa saa parhaiten näkyvyyttä?

Tärkeimpänä on tuottaa aktiivisesti seuraajiasi kiinnostavaa monipuolista sisältöä. Lähtökohtana oli, että viikossa tulisi tavallisia syötejulkaisuja, reelsejä, tarinoita ja IGTV videoita. Alkuperäisestä suunnitelmasta tiesin jo sen, että livet eivät ole vielä se oma juttu. Livet ovat varmasti kannattavia ja niitä on hyvä järjestää, mutta en siihen vielä halunnut lähteä mukaan. Minulle uutena tuli kuitenkin vastaan IGTV videot.

Tässä kuvassa näkyy hyvin sisällön määrä. Tälläisinä lukuina ihan mahtava määrä monipuolista sisältöä. Kuulostaa myös siltä, että aikaa on kulunut paljon, mutta ei. Koska olin valmiiksi suunnitellut mitä julkaisen minäkin päivänä, oli helppoa lähteä toteuttamaan sisältöä, eikä aikaa enää julkaisupäivänä kulunut paljoa. Reelsien kuvaus ja editointi ovat usein ne työläimmät. Toisaalta reelsin voi kuvata ja editoida suoraan instagramissa ja tätä tuli myös kokeiltua. Mielelläni kuvaan reelsejä myös tulevaisuudessa instagramin puolella. Toki tykkään editoida ja jotain videoita tulee varmasti editoitua myös erillisellä ohjelmalla. Aiheesta riippuen on helpompi valita missä sen tekee.

Eniten näyttökertoja sai reels, jossa näytin kuinka kuvasin alla näkyvän kuvan. Se sai lähes 1500 näyttökertaa. Se on tällä hetkellä myös katsotuin reelsini. Muutama muukin reels saavutti 1000 näyttökertaa. Nämä loput ovat saaneet kataseluita n. 500. Reelsien avulla näyttökerrat on siis todella helppo nostaa korkealle. Tavallinen julkaisuni saa näyttökertoja n. 150. Siihen verrattuna yhden reelsin näyttökerrat ovat helposti 10 kertaiset. Jos reelsit eivät siis ole vielä yrityksesi käytössä niin äkkiä opettelemaan.

Mites muut tilastot?

Yllä nähdään edellisen 7 päivän tilastot ennen kuin aloitin tämän kokeilun. Tavoitettuja tilejä, eli yksittäisiä ihmisiä, joitka ovat sisältöäni nähneet, on ollut 1277. Somessa tämä on vielä suht pieni määrä ja kahden viikon tavoitteena oli tarkoitus saada erityisesti tämä luku nostettua ylemmäs. Seuraajamäärä ei ole somessa se tärkein. Tärkeämpää on kuinka paljon sinä tavoitat ihmisiä ja kuinka aktiivisia seuraajasi ovat. Näyttökerrat kertovat kuinka monta kertaa sisältöäsi on katsottu. On siis mahdollista, että yksi ihminen on käynyt katsomassa jokaisen julkaisusi ja näyttökerrat ovat siksi korkeat, mutta olet sillä tavoittanut vain yhden potentiaalisen asiakkaan.

Instagramin tilastoista on mahdollista nähdä viimeiset 7pv tai viimeiset 30pv. Koko kahden viikon tilastot voidaan siis nähdä viikko kerrallaan. Kurkkasin lopuksi myös 30pv tilastoja, jotka unohdin alussa katsoa. Onneksi tilastoista näkee prosentuaalisen muutoksen edellisen kuukauden tilastoihin verrattuna. Pystyin siis näkemään kuinka paljon kasvua on tapahtunut myös pidemmälle verrattaessa.

Ensimmäisen 7pv aikana yksittäisten henkilöiden määrä kasvoi melkein 2900 käyttäjään. Toisen viikon aikana luku oli reilusti yli 3000 käyttäjää. Kahdessa viikossa yksittäisiä ihmisiä tavoitin siis 6082. Näyttökerrat kasvoi siinä samalla ensimmäisen viikon aikana yli 5000 ja toisella viikolla jo melkein 6500. Tässä on toki tärkeä huomata, että tilastot ovat sunnuntailta ennen kuin julkaisin vielä päivän reelsin, joka sai näyttökertoja reilut 500. Kuitenkin näiden tilastojen mukaan kahden viikon näyttökerrat olisivat yhteensä 11 730.

Mitä voidaan huomata pitkällä aikavälillä?

Kuten jo kerroin, kurkkasin myös 30 päivän tilastoihin. Vaikka tämä testi kesti vain kaksi viikkoa, on sillä suuri vaikutus myös 30pv ajalle. Tavoitettujen tilien määrä nousi yli 800%, joka on ihan mahtavaa. Myös näyttökerrat ovat nousseet yli 300%. On hienoa nähdä, että yli 8000 ihmistä on nähnyt sisältöäni kuluneen kuukauden aikana.

Tärkeintä algoritmin kannalta on olla vuorovaikutuksessa muiden käyttäjien kanssa. Julkaisusi näkyy paremmin muille, jos siinä on enemmän tykkäyksiä, kommentteja ja tallenuksia. Yksinään pelkät tykkäykset eivät siis riitä saavuttamaan haluttua tulosta. Tämän takia julkaisuissa on hyvä esittää kysymyksiä ja yrittää saada ihmiset keskustelemaan kommenteissa. Sisällön vuorovaikutukset omalla tililläni eivät vielä ole halutulla tasolla, mutta pikkuhiljaa mennään sinne päin. Muista siis sinäkin kommentoida muiden julkaisuja ja tukea kanssayrittäjiä pienellä eleellä. Muista myös vastailla omiin kommentteihisi jatkokysymyksillä.

Mitä voidaan siis todeta?

Kyllä, somessa täytyy olla aktiivinen ja sisällön tulee olla monipuolista. Reelsit saavuttaa pahaiten yleisöä ja tarinat ovat helppo tapa tuoda omaa persoonaa esille sekä keskustella seuraajiesi kanssa. Sisällön tuottaminen vaatii edes hieman suunnitelmallisuutta. Jokaista julkaisuani en suunnittele aina, mutta on hyvä olla jonkunlainen suunnitelma siitä mitä aikoo tehdä. Kuten sanotaan: Hyvin suuniteltu on puoliksi tehty. Tämä todellakin pitää paikkansa.

Jatkossa pyrin olla myös aktiivinen sekä tuottaa hyödyllistä sisältöä. Toivon, että jokainen seuraaja ja jokainen uusi kävijä voisi saada edes jotain pientä hyötyä profiilistani. Jaan osaamistani, jotta voisin auttaa juuri sinua ottamaan parempia kuvia ja luomaan yrityksellesi itsesi näköinen ilme.

Muista käydä myös seuraamassa minua instagramissa @varifilmidesign

Onko sinulla hankaluuksia reelsien kanssa? Autan tarvittaessa kuvauksessa tai editoinnissa tai vaikka molemmissa. Kysy lisää vaikka sähköpostilla varifilmi@gmail.com. Lisäätietoa videotuotannosta: varifilmi.fi/videot

Vastaa