You are currently viewing Mitä yrityksesi värit kertovat? Miten valita yritykselle sopivat värit? | Kaikki väreistä!

Mitä yrityksesi värit kertovat? Miten valita yritykselle sopivat värit? | Kaikki väreistä!

Mitkä ovat brändisi värit? Mitä sinä haluat näillä yrityksesi väreillä viestittää?

Kaikki värit luovat ihmisissä erilaisia tunteita. Värit myös tuovat mieleen muistoja ja aiheuttavat meissä ihmisissä erilaisia reaktioita. Siksi on tärkeää pohtia millaisia tunteita niillä oman yrityksesi brändin väreillä haluat muiden tuntevan. Luotettava, luova ja turvallinen? Rakastava, itsevarma ja ammattimainen?

Tässä postauksessa kerron värien merkityksestä yritykseen ja brändäykseen liittyen. Kerron mitä eri värit voivat viestittää ja miten sinä voit valita yrityksellesi sopivat värit ja luoda oman värimaailmasi.

Värit voivat viestittää esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Punainen: rakastava, varoittava, energinen, tunteita herättävä
  • Keltainen: luova, nuorekas, huoleton, mutta käytetään kuvastamaan myös halpaa ja edullista
  • Oranssi: itsevarma, innostunut, herättää ostohalun,
  • Pinkki: hienostunut naisellinen, myötätuntoinen
  • Violetti: kunnianhimoinen, kuninkaallinen, rauhallinen, hengellinen
  • Vihreä: luotettava, ekologinen, toivoa antava luonnon väri
  • Sininen: rauhallinen, käyännöllinen ja luotettava
  • Musta: vahva, synkkä, ammattimainen, surullinen, huoliteltu
  • Valkoinen: turvallinen, puhdas, avara, selkeä

Tässä on vain pieni osa siitä mitä eri värit voivat viestittää.
Lämpimillä väreillä on helposti huomiotaherättävä tai varoittava merkitys. Kylmät värit taas useammin rauhoittavat meitä ja muistuttavat luonnosta.

Mitkä värit sopivat yritykselleni?

Listasin alle muutamia apukysymyksiä, jotka voisivat auttaa värien valinnassa. Valintaan kannattaa käyttää tarpeeksi aikaa ja listata sopivia vaihtoehtoja ylös.

  • Millainen on yrityksesi arvomaailma?
  • Mitä tunteita eri värit sinussa herättävät? Hyviä ja huonoja kokemuksia.
  • Mitä näistä tunteista haluaisit ihanneasiakkaasi kokevan yrityksestäsi?
  • Miten haluat vaikuttaa muihin ihmisiin? Ekologiset valinnat, ostohalun nostaminen, turvallisuuden tunteen luominen…
  • Vertaile kilpailijoita. Mitä värejä he käyttävät? Erotu joukosta!

Voit kokeilla myös listata adjektiiveja, jotka kuvastavat yritystäsi ja muuttaa listaamasi adjektiivit väreiksi. Inspiraatiota värien valintaan löytyy myös pinterestistä. Valittuasi esimerkiksi sinisen värin, voit kirjoittaa hakukenttään ”blue” ja selata eri tyylisiä kuvia ja väripaletteja sekä löytää itsellesi mieluisimmat värisävyt. Myös hakusanalla ”color palette” löydät jo valmiita yhteen sopivia värejä. Valitse ensin ns. päävärit ja etsi niistä sitten vasta yhteen sopivat sävyt.

Värienkin määrällä on oma rajansa. Mikä sitten on sopiva määrä? Tähän ei varmasti ole yhtä oikeaa vastausta, mutta hyvä sääntö olisi pari vaaleaa ja pari tummaa väriä. Sanoisin että 3-5 väriä yhteensä on sopiva määrä.

Mitä sitten kun sopivat värit ovat löytyneet?

Mikäli sinulla on vain kuva, jossa näkyy kyseinen väri, et tietenkään voi sitä samaa väriä vain siirtää joka paikkaan. Värit täytyy siis ottaa talteen. Tässä ovat apuna erilaiset värikoodit. Alla näet minun yritykseni käytössä olevat värit ja niiden html-värikoodit. Väri voidaan ilmaista muutamalla eri tavalla. Tässä siis yksi niistä. Väri voi olla esitettynä myös RGB tai CMYK muodossa.

Jokaisella yrityksellä tulisi olla oma graafinen ohjeisto, josta löytyy myös yrityksen logossa, nettisivuilla, somessa ja muussa markkinointimateriaaleissa käytetyt värit.

Oikeiden värien valinta ei siis olekkaan niin yksinkertaista mitä voisi kuvitella.
Onneksi sinun ei tarvitse tehdä sitä yksin. Teen valokuvauksen ja opiskelijeni ohella graafista suunnittelua ja autan sinua mielelläni esimerkiksi logon, yritysilmeen tai graafisen ohjeiston kanssa. Kysy lisää sähköpostilla (varifilmi(at)gmail.com) tai somessa @varifilmidesign.

Vastaa