Ensimmäinen kouluprojekti | Lyhytelokuva: Odotus

Ensimmäinen kouluprojekti | Lyhytelokuva: Odotus

Aloitin media-alan opiskelut jo lähes pari kuukautta sitten ja ensimmäisiä kouluprojekteja ollaankin jo ehditty tekemään. Haluaisin esitellä meidän ihan ensimmäisen kouluprojektin ja kertoa vähän sen tekemisestä.

Koko luokka jaettiin neljään eri ryhmään ja jokainen ryhmä sai saman tehtävän. Ihan ensimmäisenä meille annettiin aihe ja yksi oppitunti aikaa suunnitella 1 minuutin mittaisen lyhytelokuvan käsikirjoitus aiheesta odotus.

Tunnin aikana saatiin myös ohjeita kuinka käsikirjoitus toteutetaan ja millaisia asioita siinä tulee olla sekä mitä siinä ei saa lukea. Lopuksi käsikirjoitus muutettiin vielä oikeaan muotoon. Ideointiin ja toteutukseen oli ainankin omasta mielestä varattu ihan sopivasti aikaa. Toki jos aikaa olisi ollut enemmän olisi sisältöä voinut vielä hioa enemmän, mutta olen silti tyytyväinen lopulliseen käsikirjoitukseen.

Seuraava tehtävä ennen kuvausta oli totetuttaa kuvakäsikirjoitus. Sen toteuttamiseen oli varattu aika vähän aikaa. Piirreltiin siis tikku-ukkoja vain osasta käsikirjoituksen kohtauksista. Tunnilla nähtiin muutamia esimerkkejä siitä kuinka kuvakäsikirjoitus on mahdollista toteuttaa ja miten monia erilaisia tapoja on tehdä se. Annetussa ajassa meidän ryhmä sai toteutettua jonkinlaisen kuvakäsiksen. Tykkään piirtämisestä ja ehkä siksi olisin halunnut tähän käyttää enemmän aikaa mutta tuleehan niitäkin projekteja joihin voi varata itse sitten sen ajan mitä oikeasti tarvitsee.

Käsikirjoitus ja kuvakäsikirjoitus olivat siis valmiina yhdessä päivässä. Parin päivän jälkeen saatiin tehtäväksi sitten lähteä kuvaamaan tätä lyhytelokuvaa. Kuvauskalustoksi meille annettiin koulun perus järjestelmäkamerat, joiden käyttöä ei ehditty opastaa ollenkaan. (Tässä olisi opetajilla ollut hieman parannettavaa.) Kuitenkin lopullisen elokuvan sai kuvata myös millä tahansa muulla kalustolla. Meillä oli käytössä mun oma kamera, koska haluttiin vähän parempaa kuvanlaatua paremmalla kameralla. Puheen äänitykseen saatiin koululta lainaan yksi nappimikki. Meistä kukaan ei tarkalleen tiennyt kuinka se toimii ja sen huomaa myös videossa olevasta äänen laadusta. Tätä olisi voinut kyllä vielä korjata käsittelyssä.

Lukuvinkki: Uusia kuvaustarvikkeita! | Miksi päädyin kaikkeen tähän?

Vihdoin päästiin kuvaamaan. Kuvaukseen meni yhteensä kaksi (koulu)päivää. Aluksi tuntui oudolta ajatukselta, miten kuvaukseen voisi kulua edes yksi päivä, koska lopullinen valmis video kestää vain minuutin. Kuvaukseen saa kuitenkin helposti kulumaan aikaa ja monia kohtauksia joudutaan kuvaamaan useampaan kertaan eri kuvakulmista. Itse kameran siirtäminen ja asetusten säätäminen vievät myös oman aikansa, jolloin tarvittava kuvausaika on jo huomattavasti pidempi.

Meidän ryhmän työnjako oli alusta asti suht selkeä ja se helpotti työskentelyä huomattavasti. Varsinkin kuvausvaiheessa, kun jokaisella oli oma tehtävä, sästettiin aikaa. Toisaalta yhdessä päätettiin esimerkiksi kuvakulmat ja katsottiin kameran näytöltä, että kuva näyttää hyvältä kaikkien mielestä.

Kaikkien av puolen tehtävien lisäksi ollaan päästy tekemään graafisen puolen perusasioita kuvien käsittelystä logojen vektorointiin ja julisteiden suunnitteluun sekä vihkojen taittoon asti. Näitä graafisia tehtäviä ja omia graafisia tuotoksia olisi myös mukava jakaa enemmänkin.

Vastaa