5 vinkkiä parempaan profiilikuvaan

5 vinkkiä parempaan profiilikuvaan

Millainen on täydellinen profiilikuva? Tähän kysymykseen en osaa antaa oikeaa vastausta, mutta profiilikuva on yleensä ensimmäisiä asioita mitä sosiaalisessa mediassa se potenttiaalinen asiakas sinusta ja yrityksestäsi näkee ensimmäisenä. On siis todella tärkeää osata valita juuri oikeanlainen profiilikuva.

Ihan ensin suosittelen hetken pohtimaan mikä on se asia mitä haluat kertoa sille uudelle ihmiselle, joka on juuri löytänyt yrityksesi. Mitä halua ensimmäisenä kertoa. Tässä postauksessa kerron sinulle siis 5 vinkkiä parempaan profiilikuvaan.

Miksi ei logoa?

Ensimmäisenä tulee mieleen logo. Myös minulla on logo profiilikuvana, mutta sen olen ihan tietoisesti siihen halunnut laittaa. Olen pohtinut asiaa monelta eri kannalta ja logo on toistaiseksi se kuva jonka siihen olen halunnut. Logossa on se tietty ammattimainen tunnelma ja sen avulla voin nopeasti kertoa mitä teen. Logoni ei silti kerro kaikkea minusta ja yrityksestäni, mutta on kuitenkin selkeä ja kertoo mitä teen.

Profiilikuva näkyy kuitenkin todella pienenä, joten siinä näkyvä teksti voi olla hankala lukea. Logon tyylistä riippuen kannattaa pohtia onko koko logon näkyminen sittenkään se paras vaihtoehto. Esimerkiksi pelkkä liikemerkki, eli logossa oleva kuvitus, voisi olla profiilikuvassa ilman sitä varsinaista tekstiä.

Yrittäjänä on tärkeä tuoda esiin omaa persoonaa ja kertoa myös itsestään esimerkiksi siellä yrityksen somekanavissa. Varsinkin jos olet yksinyrittäjä ja olet itse iso osa yritystä ja sen brändiä, kannattaa ehkä harkita jotain muuta kuin pelkkää logoa profiilikuvaksi.

Näytä mitä teet

Profiilikuva on kuva, jonka vierailija näkee ensimmäisenä ja siitä saadaan heti jonkinlainen vaikutelma ihmisestä. Siksi on hyvä olla edustava, hyvälaatuinen kuva itsesä tai jostain tuotteesta. Jos yrityksesi tekee kauneushoitoja, ei ehkä kannata laittaa profiilikuvaksi kuvaa, jossa näkyy kissasi. Tällöin parempi vaihtoehto on esimerkiksi sinä tekemässä työtäsi. Ylläoleva kuva on hyväesimerkki tälläisestä: Laura tekee sivutyönä kaunesalan työtä, joten uusi ihonhoitolaite kuvassa kertoo heti jotain hänen työstään.

Oma kuva ei ole pakollinen

Kuten jo kerroin, profiilikuvassa voi hyvinkin olla yrityksesi logo tai liikemerkki. Mutta toki jos työsi liittyy vahvasti koiriin, niin miksi sitten profiilikuvassa ei olisi koiria. Tai jos yrityksesi myy tietynlaisia tuotteita, profiilikuvassa voisi yhtä hyvin olla persoonallinen kuva tuotteestasi. Tässä taas kannattaa pysähtyä miettimään, että onko sinulla vain tietynlaisia tuotteita vai myytkö paljon kaikkea erilaista. Jos valikoimastasi löytyy sekä saunatuoksuja että tulostin musteita, ei yhden tuotteen valitseminen profiilikuvaksi ole hyvä idea. Käsin värjätyistä langoista taas voisi saada oikein hyvän profiilikuvan, jos se on se mitä yrityksesi tekee.

Väreillä on merkitystä

Monesti värillinen kuva on parempi, jos sisältösi on myös värikästä. Olisihan se vähän omituista, jos yritykseni (Värifilmi) profiilikuva olisi mustavalkoinen. Mutta mustavalkoiset kuvat ovat silti mielestäni todella kauniita ja niissä on se oma tunnelma. Profiilikuvan tarkoitus on kuitenkin kuvastaa yritystäsi ja olla osa muuta yhtenäistä sisältöä. En kuitenkaan tarkoita, että mustavalkoinen profiilikuva sopii vain, jos kaikki muu sisältösi on väritöntä. Mutta jos käytät brändiväreinä paljon mustaa ja valkoista, voisi myös väritön profiilikuva olla hyvä vaihtoehto.

Panosta laatuun

Niin kuin sisällöstäkin sanotaan aina kannattaa panostaa laatuun. Koska ihminen päättää muutamassa sekunnissa jääkö hän katselemaan lisää sisältöäsi vai ei, on profiilikuvaan on panostettava erityisesti. Tässä kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Somekuvia on tärkeä osata myös itse kuvata ja käsitellä, mutta profiilikuva on niin iso osa kokonaisuutta, että se on hyvä suunnitella ja toteuttaa ammattilaisen kanssa.

Millainen profiilikuva sinulla on ja miksi? Jätä kommentti ja kerro mitä ajatuksia nämä vinkit sinussa herätti!

Vastaa